Sessie B5: Hartcoherentie

Presentatie

 xTx7hFmMsmSkJ1iC.jpg In deze sessie leert Peter Rosvelds (hartcoherentiecoach en EFT practitioner) je een eenvoudige ademhalingstechniek aan om beter met stress om te gaan. Wanneer je hartcoherent bent, laat je hart aan je brein weten dat alles veilig en rustig is. Hartcoherentie is wetenschappelijk onderbouwd en wordt succesvol ingezet bij o.a. burn-out, hyperventilatie, omgaan met angsten en overprikkeling.
Uit onderzoek blijkt dat het hart meer signalen aan het brein doorgeeft dan omgekeerd.
Bij hartcoherentie proberen we hiervan gebruik te maken. We gaan via een ademhalingsoefening het hartritme in die mate beïnvloeden dat het zich niet meer in een vecht–vluchtreactie bevindt, maar in een veilige modus. Op dat moment communiceert het hart aan het brein dat alles veilig is en brengt het hart evenwicht in ons brein en zenuwstelsel. Na de training ga je bewuster om met stress, je ziet sneller stresssituaties aankomen en in plaats van een impulsieve klassieke stressreactie (vechten – vluchten – verstarren) kan je beredeneerder reageren op stresssituaties.
Wanneer je toch stress hebt ervaren of overprikkeld bent, kom je sneller terug in balans door op je ademhaling te letten.
In welke mate je hart coherent is kan je meten met biofeedbackapparatuur. Tijdens de training meten we je hartritmevariatie (HRV) met de hulp van een oorsensor die we met de computer verbinden. Thuis kan je die ook meten met een app op je tablet of smartphone. Hoe hoger je HRV, hoe weerbaarder je bent om met stress om te gaan.